Sunday, 6 May 2012

Respon kepada Fatwa Mufti Wilayah Persekutuan Dato Hj Wan Zahidi Wan Teh Mengenai Dosa besar menyertai perhimpunan untuk menjatuhkan kerajaan.


Respon kepada 3 perenggan dari kenyataan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai Menyertai perarakan menentang pemerintah adalah dosa besar dan boleh menjejaskan iman


 Respon bagi  perenggan pertama iaitu :

[Rasulullah S.A.W. telah mengingatkan dalam hadis-hadis sahih bahawa di antara pelbagai aliran kefahaman agama, hanya pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang akan selamat di akhirat kelak. Pegangan Ahli Sunnah meliputi pelbagai aspek agama bermula daripada hukum akidah hinggalah kepada hubungan antara pemerintah dan rakyat] - perenggan pertama

Pertamanya, kenyataan perenggan ini tidak diserta dengan mana-mana hadith atau paling kurang menyatakan dari mana sumber(riwayat) untuk mengukuh kenyataan di dalam perenggan ini. 

Melalui kenyataan ini, kefahaman saya adalah hanya ahlul sunnah wal jamaah yang akan dijanjikan syurga(selamat di akhirat) dan yang lain akan ke neraka. Maka golongan nasrani,yahudi, malahan golongan pecahan islam sendiri iaitu syiah ditetapkan ke dalam neraka memandangkan ahlul sunnah sahaja yang akan terselamat. Maka tidak silap bagi saya mengatakan bahawa golongan syiah adalah kafir mengikut kefahaman saya pada perenggan pertama ini

Saya tertanya dan terus bertanya, jika golongan syiah ini bukan islam mengapa mereka dibenarkan masuk ke kota suci mekah untuk menunaikan haji dan umrah???..Mengapa??

Di malaysia, kerajaan menangkap dan menahan mana-mana rakyat yang mempraktikkan syiah di Malaysia tetapi warga Iran di Malaysia tidah ditahan dan dihukum di Malaysia?? Bukankah mereka juga dianggap sesat kerana mereka adalah syiah??...Malahan mereka diberi lesen perniagaan dan peluang untuk belajar di malaysia.


Respon bagi perenggan kedua:

[Memandangkan golongan pemerintah atau “ ulilamri “ begitu penting bagi menjaga kesucian agama dan keutuhan masyarakat Islam, nas-nas syarak meletakkan ketaatan kepada mereka selepas Allah dan Rasulnya seperti yang terdapat dalam surah Annisa’ ayat 59. Oleh kerana hubungan antara pemerintah dan rakyat begitu penting, para ulama membahaskannya dalam kitabkitab akidah

2. Berasaskan dalil-dalil yang jelas daripada Quran dan Sunnah, para ulama Ahli Sunnah telah ijmak mengatakan bahawa taat kepada pemerintah adalah fardhu ke atas setiap muslim. Al-Mawardi ketika mengulas ayat 59 Surah Annisa’ mengatakan:
َﻓ َﻔ َ ﺮﺽ َﻋَﻠ َﻴﻨﺎ َﻃ َ ﺎﻋ َﺔ َﺃ ِ ﻭ ْ ﺍﻷ ِ ﻣﺮ ِﻓ َﻴﻨﺎ
“Maka Allah (melalui ayat ini) memfardhukan ke atas kita ta’at kepada para pemerintah daripada kalangan kita “
Ibnu Hajar dalam “Fathul Baari” menyatakan :
َﻭَﻗ ۪ﺪ َﺃ َ ﺟﻤ َﻊ ُ ﺍﻟﻔَﻘ َﻬﺎﺀ َﻋ َ ﻠﻰ َﻭ ِ ﺟﻮﺏ َﻃ َ ﺎﻋ َﺔ ُّ ﺍﻟﺴﻠ َﻄ ِ ﺎﻥ ُ ﺍَﺘ َﻐّﻠ ِﺐ َﻭ ﺍﻟ ِﺠ َﻬ ِ ﺎﺩ َﻣَﻌُﻪ
“Para ulama telah ijmak menyatakan wajib taat kepada pemerintah yang berkuasa dan berjihad bersamanya”] -perenggan kedua

 Melalui perenggan ini, isu utamanya adalah '' Oleh kerana hubungan antara pemerintah dan rakyat begitu penting......'' kemudian mufti wilayah ini membuktikan melalui Surah Annisa' ayat ke 59 yang mana Mafhumnya,


 "Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya. "(59).


Mentaati Allah dan Rasul adalah sangat jelas dan tidak perlulah saya ulas lebih lanjut tetapi saya mempersoalkan apakah definisi ‘Ulil-Amri’ atau penguasa dikalangan kita?? Bagaimanakah ‘Ulil-Amri’ atau (orang berkuasa) ini dipilih????  

Adakah melalui sistem pilihanraya?..atau Melalui penjajahan??..atau rampasan kuasa melalui ketenteraan??.atau Melalui sistem keturunandan darah?? Atau dipilih dikalangan orang cerdik pandai ?? atau orang yang kuat ibadahnya??.

Perlu dijelaskan sejelas-jelasnya definisi dan ciri-ciri Ulil-Amri(pemerintah dikalangan kita) kerana kenyataan didalam  perenggan ini menuntut kita supaya  tunduk kepada  pemerintah di kalangan kita..

adakah kita patut tunduk kepada pemerintah zalim yang dipilih melalui sistem  pilihanraya yang ditipu??..dan.. adakah kita patut tunduk kepada pemerintah walaupun mendapat kuasa melalui penjajahan??..Diingat bahawa penjajah alaf baru ini tidak lain dan tidak bukan Amerika dan Zionist.

Definisi ‘Ulil-Amri’ itu ada dan jelas tetapi sama-sama kita tunggu apa penjelasan Tuan Mufti….



Respon bagi perenggan ketiga iaitu..


[3. Sehubungan dengan itu, menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar yang diletakkan sebaris dengan dosa syirik, membunuh, makan harta anak yatim, makan riba, menderhaka kepada dua ibu bapa, seperti yang disebutkan oleh
Ibnu Hajar dalam kitabnya Azzuwajir berasaskan hadis-hadis sahih riwayat Bukhari, Muslim Ibnu Abi Hatim dan lainnya.
Imam Nawawi dalam kitabnya Syarh Sahih Muslim menyatakan :
َﻭَﺃ َّﻣﺎ ُ ﺍ ُﺮ ُ ﻭﺝ َﻋَﻠ ِ ﻴﻬﻢ َﻭِﻗَﻨ ِﺎﻟ ِﻬﻢ َﻓ َﺤﺮﺍﻡٌ ِﺑ ِ ﺎﺀ َ ﺟﻤ ِ ﺎﻉ ﺍﻟ ُﻤ ِﺴﻠ ِ ﻴﻤﻦ۔
‘’Adapun menderhaka kepada pemerintah dan memerangi mereka, maka hukumnya haram dengan ijmak ulama “].Perenggan ketiga.


Melalui perenggan ketiga di dalam kenyataan rasmi ini, apa yang saya faham adalah hukum cuba menentang penguasa adalah berdosa besar dan dosanya setaraf dengan syirik, membunuh, makan harta anak yatim, makan riba, menderhaka kepada dua ibu bapa, dan juga berzina…

Bagaimana hukumnya pula jika kita menentang pemerintah yang mengharamkan solat berjemaah di masjid tetapi menghalalkan maksiat?? Adakah  berdosa besar??..Bagaimana pula dengan menentang pemerintah yang membawa lari wang rakyat dan mengamalkan politik lucah??..Perlu juga kita diataati ?

Tuan Mufti bagaimana pula seruan amal ma’aruf nahi mungkar yang patut dipegang oleh semua orang islam seperti mana diperintah di dalam surah At-Taubah ayat 71. Mafhumnya
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan,
setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain;
mereka menyuruh yang ma’ruf dan melarang yang mungkar;
dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya.
Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
[al-Taubah 9:71]
 Di manakah tuan mufti meletakan sempadan atau batasan seorang pemimpin itu sebelum membolehkan rakyat menentang seseorang pemimpin itu??. Jika tidak apabila menentang pemerintah sahaja maka kita akan masuk ke dalam golongan anjing neraka kerana dalam sebuah hadis riwayat Attabarani, Rasulullah S.A.W. bersabda

 “ penderhaka-penderhaka adalah anjing-anjing neraka “

Wahai tuan mufti.. ingatlah firman tuhan di dalam surah At Taubah ayat 9..mafhumnya
‘Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (dari faedah-faedah dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang lain) dari ugama Allah sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah kerjakan’. Surah At –Taubah ayat 9.
Saya yakin ramai pihak tidak akan mempertikaikan fatwa seorang mufti. Tetapi bagi saya menjadi tanggungjawab untuk mempersoalan sesuatu kenyataan mufti itu apabila terdapat kepincagan. Bagi saya bagi menghukum sesuatu perbuatan itu sebagai dosa besar perlu jelas sesuatu kenyataan fatwa. 

Bukan disorok kebenaran dan di buat mengikut kehendak sesuatu pemerintah.Saya tahu pemerintah kini sedang panik dengan kebangkitan rakyat.Janganlah hanya demi mempertahankan pangkat sebagai mufti,fatwa diadakan mengikut selera pemerintah.
Saya anggap saudara mufti juga seorang ahli sunnah,maka jangan kita lupa antara Imam Ahli sunnah iaitu Imam Hambal pernah diseksa oleh Khalifah Mansur semasa hidup beliau.. Saya ingatkan balik firman Allah di dalam Surah AT-Taubah ayat 9, Mafhumnya

‘Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (dari faedah-faedah dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang lain) dari ugama Allah sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah kerjakan’. Surah At –Taubah ayat 9.